Opis projektu
Celem zasadniczym projektu jest diagnoza sytuacji społeczno-życiowej i zdrowotnej seniorów w wybranych krajach Europy oraz wypracowanie wspólnego, kompatybilnego modelu edukacji „do“ i „w“ starości. Edukacja/kształcenie obejmować ma integralne elementy tego procesu tj.: nauczycieli opiekunów seniorów, opiekunów i animatorów seniorów i samych seniorów. Efektem wspólnych działań ma być określenie standardów kształcenia, wypracowanie modelu kształcenia i przygotowania do wielowymiarowego, profesjonalnego wspomagania osób starszych w ich rozwoju fizycznym, umysłowym, społecznym, kulturalnym i duchowym oraz jego upowszechnienie w krajach europejskich. Projekt trwa 24 miesiące (listopad 2012- październik 2014), ma charakter naukowo- badawczy i wpisuje się w program międzynarodowej współpracy badawczej uczelni.
- Projekt ma dziewięć zasadniczych etapów:
- Organizacja i ustalenie zadań i zasad współpracy miedzy partnerami projektu – zapewnienie sprawnej koordynacji projektu.
- Przegląd literatury, analiza potrzeb beneficjentów projektu w formie badań pedagogicznych,
- Określenie procedury dalszych działań i modelu kształcenia geragogicznego w Europie,
- Wdrażanie modelu kształcenia geragogicznego, w tym prowadzenie szkoleń, projektów, tutoring.
- Stworzenie Platformy Web 2.0 do wykorzystania w edukacji na odległość (e-learning),
- Ewaluacja i ocena modelu kształcenia, ocena doświadczeń i opracowanie założeń w/w modelu,
- Wdrożenie systemu jakości w projekcie i jego ewaluacja,
- Upowszechnianie założeń, treści i efektów projektu w krajach europejskich,
- Dalsza eksploatacja efektów projektu, planowanie wykorzystania i wdrażanie wypracowanych rozwiązań systemowych.
- Uniwersytet Jana Kochanowskiego, zgodnie z podpisaną umową, jest zobowiązany do realizacji następujących zadań:
- Zorganizowanie w maju 2013 roku spotkania roboczego partnerów Projektu celem dalszej koordynacji działań,
- Dokonanie analizy polskiej i europejskiej literatury dotyczącej: opieki nad osobami starszymi, stanu ich zdrowia, aktywizacji i kształcenia osób w podeszłym wieku; opisu działań praktycznych podejmowanych w celu usamodzielniania się seniorów; charakterystyki realizowanych i planowanych projektów związanych z edukacją gerontologiczną i geragogiczną, analizy działalności profesjonalnych służb opieki nad seniorami,
- Przeprowadzenie analizy potrzeb beneficjentów projektu w Polsce i koordynowanie prac Partnerów w tym zakresie,
- Stworzenie raportu naukowego przekazanego do Komisji Europejskiej, uwzględniającego stan wiedzy i badań w Europie oraz wyniki badań pedagogicznych w krajach partnerskich,
- Zorganizowanie międzynarodowej konferencji naukowo-szkoleniowej o szerokim zasięgu,
- Publikacja monografii poświęconej badanym teoretycznym i praktycznym aspektom będącym przedmiotem realizacji Projektu,
- Podłączenie strony internetowej Projektu do strony Uniwersytetu w celu współtworzenia platformy e-learningowej koniecznej do wdrożenia opracowanego modelu kształcenia seniorów oraz ich opiekunów i animatorów,
- Wdrożenie w życie opracowanego europejskiego modelu kształcenia geragogicznego we współpracy ze środowiskiem lokalnym.